Sfaturi pentru plimbarea cu bicicleta prin pădurile de șes

 

  • Poziția pe bicicletă. Dacă bicicleta nu este a ta (închiriată sau împrumutată), trebuie să te asiguri că mărimea cadrului este una potrivită. Apoi, șaua trebuie ridicată la înălțimea potrivită turei și stilului tău de mers. Ca principiu, șaua se coboară atunci când ai de mers pe teren accidentat, la vale sau când nu ești foarte stăpân pe mersul pe bicicletă. Scopul este acela de a coborî centrul de greutate și a crește stabilitatea.
  • Prinderea roților. La prinderea în piulițe, acestea să fie bine strânse. Dacă ai prindere rapidă, urechea nu trebuie să fie depărtată de roată deoarece se poate agăța în crengi.
  • Fixarea șeii. Încearcă să o învârți stânga / dreapta. Strânge cheia până șaua este fixă.
  • Fixarea ghidonului și a pipei.
  • Roțile să fie umflate (este bine să ai cel puțin 2 atmosfere, se poate merge până pe la 3.5; depinde și de masa ta dar și de tipul de traseu. Un cauciuc mai moale poate oferi o mai bună aderență dar vei avea un randament mai scăzut la pedalat).
  • Frânele să țină, atât fața cât și spatele (la frânele "V" să nu uiți să le fixezi în poziție, în cazul în care ai scos roata pentru transport sau alte operațiuni).
  • Pedalele sunt bine strânse și nu prezintă joc.
  • Schimbătoarele față/spate funcționează bine și, cel mai important, se opresc la limitele de sus(H) / jos(L) (cu alte cuvinte, nu sare lanțul când se schimbă viteza și ajunge la capete).

Când mergi prin pădure, în grup:

  • Atenție la gropi. Într-adevăr, sună ciudat, dar deseori sunt ascunse de frunze.
  • Atenție la șanțuri / făgașuri. Cele perpendiculare pot fi atacate cu grijă, e nevoie de ceva pricepere pentru a nu te propti cu roata în ele și să sari peste cap. Până prinzi mișcarea și poți sări peste ele, cel mai indicat este să treci pe lângă sau foarte încet.
  • Făgașurile longitudinale (pe direcția ta de mers) par a fi mai prietenoase. Sunt însă cele mai dese cauze ale căderilor sau alunecărilor. Un șanț longitudinal îți va “fura” roata (la figurat). Dacă ești chiar în șanț (ceea ce nu e recomandabil) e foarte posibil să lovești marginile cu pedalele sau chiar angrenajul. De obicei șanțurile prezintă anumite pante. Ai grijă că pe noroi poate ușor aluneca roata, cel mai probabil cea din spate.
  • Un alt caz “tipic” este neatenția la marginea de drum (în special pe asfalt). Nu merge chiar pe marginea asfaltului, o mică abatere spre dreapta și roata din față poate cădea câțiva centimetri, suficient să te dezechilibreze. În plus, pe drum riscul unei căderi este mai mare.
  • Atenție la crengi. Dacă te concentrezi prea mult la sol, te poți trezi că intri cu capul într-o creangă ce traversează poteca. Dacă ai cască poți fi tentat să lovești crengile cu casca. Atenție să nu intre creanga prin gurile de aerisire ale căștii.
  • Atenție la cioturile copacilor. Pot apărea unde nu te aștepți, inclusiv pe cărare.
  • Atenție la lemnele de pe jos, acestea pot intra la spițe, îndată ce simți ceva ciudat oprește, altfel te poți trezi cu spițe rupte. De asemenea, protejează schimbătorul din spate, este foarte vulnerabil la crengi și cioturi, dacă nu ești atent și crezi că bicicleta de munte este tractor, este foarte probabil sa ți-l rupi.
  • Atenție la crengile mișcate de biker-ul din față. Nu sta foarte aproape deoarece te poate plesni o creangă mișcată de el în deplasare.
  • Ai grijă să nu "muști din ghidon". E foarte posibil să te apleci uneori mult pentru a evita crengile. Dacă ai ghinionul să iei un hop tocmai atunci, poți avea nefericita experiență să te lovești cu ghidonul.
  • Nu uita c㠅în pădure sunt copaci. Pădurea de șes te poate îmbia la viteza. E de ajuns să intri cu un umăr într-un copac pentru a te accidenta serios.
  • Nu schimba brusc direcția. Mai ales când sunt făgașuri; poți fi tentat să schimbi partea drumului. Ai grijă să nu fie cineva care te depășește sau vrea să facă același lucru ca și tine. Anticipează.
  • Nu te opri brusc atunci când ești într-un grup. Anunță că oprești, mai ales dacă se merge în viteză.
  • Nu te opri imediat după curbă, în drum; trage-te într-o parte, de preferat pe drum drept.
  • Mai ales vara, sunt musculițe (țânțari). Ori trăiești cu ele ori pleci. Nu le vei învinge, deci nu te lupta cu ele!
  • Mai ales vara, avem parte de urzici. O potecă pe care ai mers anul trecut în noiembrie sau anul acesta în martie, poate fi inutilizabilă în iulie.
  • Atenție la tipul de copaci. Grijă mare la pădurile de salcâm, deoarece aici riscul este mai mare să faci pană. De asemenea, unele păduri sunt protejate de perdele de copaci spinoși, grijă crescută când mergeți pe acolo.
  • Dacă vezi o baltă de 2-3 metri în față și vrei să o treci în viteză, pregătește-te să faci o baie. Cel mai probabil nu vei reuși să o treci. Mai bine o ocolești printre copaci.
  • Poartă cască de protecție (atenție să nu intre vreo creangă prin gurile de aerisire a căștii).
  • Privirea în față. Oricât de greu e solul, crengi, noroi, etc, nu uita să te uiți în față, să anticipezi drumul.
  • Pantalonii lungi și mănușile cu degete pot fi o soluție indiferent de vreme. Te vor proteja de crengi și julituri.
  • Poartă ochelari, te vor feri de muște, pietricele, crengi/frunze.
  • Poți întâlni căprioare sau iepuri, este un sentiment plăcut când îi vezi. Există și riscul să te întâlnești cu un porc mistreț. Acesta nu mai este un sentiment plăcut, nu ii provocați. Nu enervați scroafa cu pui, dacă dați peste așa ceva.
  • De preferat să nu faci ture lungi singur(ă) prin păduri.

Este bine să ai la tine:

  • Cameră de schimb (atenție, camera să fie de dimensiunea potrivită și cu valva corespunzătoare (Auto sau Presta, cel mai frecvent).
  • Set petice (cu lipici).
  • Set leviere.
  • Pompă.
  • Set chei (imbuss).
  • Cască de protecție.
  • Mănuși.
  • Ochelari.
  • Apă / lichid.
  • Ceva de potolit foamea (suplimente nutritive, un fruct, fructe confiate, etc).

Sursa: http://www.mybike.ro/

Clubul Bănățean de Turism