Mărimea unei biciclete

 

Sunt mai multe aspecte care trebuie avute în vedere când discutăm despre mărimea unei biciclete. Cele mai importante însă ar fi:

- mărimea cadrului

- distanța șa - ghidon (reach-ul)

Mărimea cadrului este considerată de mulți ca fiind alegerea fundamentală. Este bine să vă alegeți cadrul în funcție de statura dumneavoastră. Nu contează primordial înălțimea, cât lungimea picioarelor. În general, înalțimea adecvată a cadrului se măsoară în felul următor: se încalecă bicicleta, cu ambele tălpi pe sol și cadrul între picioare. Picioarele sunt relativ strânse, astfel încât bicicleta să fie menținută în poziție verticală între coapse. Măsura funcție de care se va lua decizia este distanța de la partea superioară a cadrului și zona de îmbinare a picioarelor -;)

Atenție, nu se măsoară de la șa, ci de la țeava superioară a cadrului, care pleacă de sub șa până sub ghidon, pentru bicicletele clasice, de “bărbați”. Această distanță (“clearance”) ar trebui să aibă următoarele valori orientative, funcție de stilul de utilizare a bicicletei: 
- pentru o bicicletă de șosea (sau hibrid), această distanță ar trebui să fie de circa 1-2 inch, adică aproximativ 2-5 cm. 
- pentru un mountain bike, distanța ar trebui să fie de circa 4 inch (aprox.10 cm). Valoarea poate fi și mai mare, dacă sunteți orientați către coborâri (downhill) sau credeți că veți merge pe teren foarte accidentat. 
- BMX & freestyle – în general mărimea cadrelor este mai mică. Nu apare ca o problemă în sine, deoarece la acest tip de biciclete, mărimea jenților este de asemena mai mică (20”, standard) 
- La bicicletele “de damă”, mărimea cadrului este mai puțin importantă – datorită lipsei acelei țevi transversale implicate în măsurătorile anterioare.

Cadrele sunt cunoscute în general pentru mărimea lor în inch (1inch=2.54cm). Marea majoritate a cadrelor pleacă de pe la 13”-14” (pentru trial) până pe la 21”-24’’ pentru MTB. Mărimea dată de furnizor nu este o măsură standard, modalitățile de măsurare putând fi diferite de la producător la producător. În plus, geometria cadrului poate induce diferențieri. În general însă, un cadru se măsoară de la punctul cel mai inferior din zona pedalelor (partea inferioară a țevii prin care intră axul de pedale) până la cel mai înalt punct al țevii în care se introduce tija de șa. De asemenea, se mai poate măsura, pentru limita inferioară, de la centrul cercului descris în secțiune de țeava prin care intră axul de pedale, practic de la linia definită de ax.

Distanța până la ghidon este al doilea element foarte important în ergonomia mersului pe bicicletă. O poziție incomodă poate induce dureri și o stare generală de disconfort. De asemenea, este esențială pentru controlul bicicletei. Ca regulă empirică de potrivire a acestei distanțe se utilizează următorul procedeu: Vă așezați pe șa, cu ambele picioare pe pedale și mâinile pe ghidon. În această poziție, ar trebui să nu vedeți butucul de față din cauza ghidonului (ochii, ghidonul și butucul de față ar trebui să se situeze în același plan). În această poziție, brațele și picioarele trebuie să fie puțin flexate. Dacă brațele sunt prea întinse, distanța până la ghidon ar trebui redusă, și vice-versa. Pentru aceasta, se poate “lucra” din pipă (acea țeavă care leagă ghidonul de țeava superioară a furcii). Din păcate, pipa nu este reglabilă, se poate doar înlocui…

(În tot acest proces, atenție și la reglajul înălțimii șeii: pentru viteză, pe șosea, șaua se înalță mai mult. Pentru coborâre sau teren accidentat, se coboară, pentru coborârea centrului de greutate și îmbunătățirea manevrabilității. În orice caz, chiar în condiții de viteză, este bine să nu ajungeți cu piciorul perfect întins atunci când sunteți cu pedala corespunzătoare în poziția cea mai de jos a cursei).

Sursa: http://www.mybike.ro/

Clubul Bănățean de Turism