Singurele trasee de biciclete din Timiș sunt la Pădurea Verde. Dacă Ungaria are legături cicliste în toată țara, noi abia ne putem lăuda cu 4 trasee

 

„Este un loc frumos, mai ales în timpul verii. Traseele sunt aranjate. Din acest motiv se ține și un concurs aici. În 2011 am mers toată vara“ , ne spune Andreea Szabo, una dintre biciclistele care iubește să facă mișcare în acest fel.

Din păcate, Pădurea Verde este singurul loc unde se poate face acest lucru. În Ungaria, spre exemplu, există firme de turism care promovează locurile mai puțin accesibile mașinii și autocarului prin organizarea unor trasee cicliste de mai multe zile. Pleci din Budapesta până la Lacul Balaton într-o plimbare cu bicicleta vizitând locuri mai puțin cunoscute, dar foarte frumoase.

Poți merge, preț de câteva zile, cu bicicleta într-o excursie, până la Viena. O rețea de piste și trasee pentru cei care aleg plimbarea pe două roți este construită în toată Ungaria, iar mersul este o plăcere, fără grija claxoanelor unor șoferi grăbiți sau a gropilor din șosea ce trebuie evitate la tot pasul.

Traseele timișorene

Cele patru trasee amenajate special pentru bicicliști la Timișoara, la Pădurea Verde sunt următoarele:

-Traseul verde (2,5 km). Este cel mai scurt. Pornește de la Muzeul Satului și se întinde până în Calea Lipovei, pe Strada Constructorilor.

-Următorul, ca distanță este traseul albastru (3,2 km). Punctul de plecare este intrarea în Pădurea Verde dinspre Calea Lipovei, iar finișul – barajul de la Dumbrăvița și are o dificultate medie.

-Traseul portocaliu (4 km) începe de la barajul de la Dumbrăvița și ține până la Giarmata Vii. Se mai numește și vânătoresc, pentru că parcurge principala zonă de vânătoare din pădure, ne spune Grațian Bolog, unul dintre inițiatorii proiectului prin care au fost amenajate aceste trasee și membru al Clubului Sportiv Gratzu, care se antreneaza în acest loc.

-Ultimul, și cel care are gradul de dificultate cel mai ridicat este traseul roșu (4,4 km), care ține de la Muzeul Satului până la barajul de la Dumbrăvița, fiind și cel mai lung și mai solicitant.

„Am inaugurat aceste trasee în 2009. La fiecare din cele patru puncte de intrare în Pădurea Verde există câte un panou care marchează cele patru trasee, distanța și dificultatea lor. Pentru cei care doresc să se plimbe mai mult, traseele sunt conectate, le pot face pe toate“ , explică Grațian Bolog.

Potecile erau deja făcute, tot ce a trebuit să pună la punct a fost să marcheze distanțele și să indice locurile unde duce fiecare potecă în parte. Așa se face că, după doi ani, sute de timișoreni merg la Pădurea Verde să se plimbe cu bicicleta, cu atât mai mult cu cât accesabilitatea traseelor este facila pentru trei sferturi dintre bicicliști, indiferent de vârstă.

„Colaborăm cu Ocolul Silvic pentru întreținerea fiecărui traseu. Avem mult de lucru mai ales la podețe, pentru că există riscul de accidentare, dacă nu este totul pus la punct. Dar partea care mă bucură cel mai tare este că sunt bicicliști care se oferă voluntari să meargă și să pună semne, să taie rădăcini care cresc pe potecă și ii pot încurca. Acest lucru înseamnă că timișorenii devin tot mai implicați“ , recunoaște Grațian Bolog.

Tot la Pădurea Verde merg, dar în plimbare, nu pentru antrenamente, bicicliștii din cadrul Clubului Sportiv Tibiscus. La începutul lunii mai, sportivii au obținut mai multe premii I, II și III la două competiții cicliste la care au participat: Valea lui Liman (a șaptea ediție a LIMAN BIKE RACE, concurs de MTB cu probe de 25 și 50 km) – concurs desfășurat în jurul stațiunii Valea lui Liman, pe traseul Motel – Colonia Fabricii – offroad – Românești – offroad – Baloșești – offroad – Motel și Iași - la a doua ediție a competiției MY MTB RACE, care a oferit concurenților un traseu scurt de 20 km și unul lung de 60 km. În 2011, în total, numărul premiilor obținute de aceștia este de 36, la 18 acțiuni la care au participat.

„Noi nu ne antrenăm la Pădurea Verde pentru că traseele nu sunt de așa natură. Preferăm drumul Timișoara-Bencec, pentru că avem și urcușuri și coborâșuri, cu toate că este șosea și vorbim și de antrenament de forță. Mai alegem zona Buziașului, unde la fel, sunt locuri unde te poți pregăti cu dealuri“ , ne spune președintele Clubului Sportiv Tibiscus, Marius Karnyanszky.

Ce spun timișorenii?

„Traseele din Pădurea Verde mi se par ok, așa cum sunt, nu sunt trasee de donwhill sau uphill ceea ce ne-am dori, dar e mai bine decât nimic. Sunt destule trasee prin pădure (patru principale și mai multe secundare), deci nu trebuie neapărat create și altele. Eu personal mă dau cu bicicleta prin pădure pentru antrenament, deoarece nu sunt deranjat de mașini și aerul este curat. Timișorenii însă pot face plimbări cu bicicleta prin pădure“ , ne spune Alexandru Robert Bușe, unul dintre tinerii care aleg Pădurea Verde.

„Traseele de la Pădurea Verde sunt foarte bune pentru o plimbare. Este singurul loc din zonă în care poți merge fără grija mașinilor și unde ai parte de liniște“ , ne explică și timișoreanca Andreea Szabo.


Am spus mai devreme că Ungaria ar trebui să fie un exemplu pentru bănățeni în ceea ce privește traseele cicliste. Dacă din capitala maghiară poți lesne ajunge cu bicicleta până la Lacul Balaton, nu foarte departe de Budapesta se află orașul Győr – un alt loc unde poți merge cu bicicleta. Locuri de promenadă foarte multe, trasee amenajate special între cele două orașe și multă voie bună, pot face dintr-o excursie, o plimbare de neuitat pe două roți. Primul pas pentru promovarea plimbării cu bicicleta în Budapesta a fost organizarea unor tururi de vizitare a orașului pe două roți. Nu a lipsit mult până să se pregătească un traseu Budapesta - Viena, de câteva zile de mers, cu Dunărea ba în dreapta, ba în stânga ta. Traseul trece și prin Bratislava, capitala Slovaciei. Astfel, mișcarea și turismul merg mână în mână la vecinii nostri din vest.

Pe două roți până în Serbia

La nivelul Consiliului Județean Timiș a fost finalizat studiul de fezabilitate pentru un proiect de construire a unei piste de biciclete ce va lega România de Serbia, de-a lungul canalului Bega. Valoarea totală a proiectului este de 47.288 de euro, din care 42.288 reprezintă finanțarea europeană, iar 5.000 de euro cofinanțarea din partea Consiliului Județean Timiș. Pista va avea dublu sens și o lațime de doi metri. Lungimea acestuia va fi de 37 de kilometri, începând pe malul stâng al râului Bega, în zona Podului Modoș.

Conform traseului, pista are ca punct de plecare podul Modoș, strada Ion Românu (circa 400 de metri de podul căii ferate Timișoara – Cruceni) continuă pe Splaiul Sofocle, pe lângă Parcul Logistic Eurorent Freidorf, ajunge la Utvin și traversează râul Bega pe DC 2111, trece pe lângă ecluza de la Sînmihaiu Român. În apropierea localității pista va intersecta drumul județean DJ 591, va continua apoi în extravilanul localității unde se intersectează cu drumul comunal DC 210. Următoarea localitate pe lângă care trece este Uivar, unde se intersectează cu DJ 593 A, iar ultima localitate de pe teritoriul României pe unde trece este Otelec, unde se intersectează cu DN 59 B și continuă până la granița cu Serbia. Pista urmează să fie construită din beton asfaltic, iar lucrările vor dura 12 luni de la data începerii. Parteneri în acest proiect sunt Apele Române și Consiliul Județean Timiș, alături de ADETIM și municipalitatea din Novi Itebej (Serbia).

Sursa: http://www.opiniatimisoarei.ro/

Clubul Bănățean de Turism